Saturday, 17 October 2015

PERBEZAAN ANTARA WADI DENGAN KEPUTIHAN


Soalan : 





Bolehkah membaca dan menghafaz al-Quran dalam keadaan ada mazi ataupun wadi.





Adakah berdosa, ataupun kurang pahala?










Jawapan :





بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ





1. Orang yang keluar mazi dan wadi adalah orang yang berhadath kecil. Mazi dan wadi pula adalah najis.





2. Orang berhadath kecil boleh membaca dan menghafaz al-Quran. Tidak berdosa.





3. Pahala akan lebih sempurna jika dia membaca dalam keadaan bersih pakaiannya, dan juga dalam keadaan berwudu'.





4. Keputihan pula, ada khilaf di kalangan ulama'. 





Ada 3 pandangan ulama' :





1. Keputihan itu najis


2. Keputihan tidak najis, tetapi membatalkan wudu'.


3. Tidak najis dan tidak membatalkan wudu'.





Agak panjang jika nak dibincang satu persatu. Kita lihat apa yg disebut oleh pengarang kitab Sahih Fiqh Sunnah.





Antara dalil bagi ulama' yg mengatakan tidak najis ialah :





"Rembesan faraj ataupun keputihan ialah perkara diketahui umum yg biasa dialami oleh kaum wanita. Tentu sudah ada di kalangan wanita pada zaman nabi saw, seperti yg ada dikalangan wanita zaman kita ini. Tetapi tidak ada dalil bahawa nabi saw pernah menyuruh mereka membasuhnya, ataupun berwudu' kerana keluarnya."





Kemudian beliau menyimpulkan :


"Jika cairan itu keluar ketika gurauan suami isteri, ataupun hampir jima', ia adalah mazi, dan ia adalah najis, serta membatalkan wudu'.





"...Manakala cairn ataupun keputihan itu keluar dalam waktu biasa, bertambah ketika hamil, ketika mengangkat berat, ataupun ketika banyak berjalan, ini suci berdasarkan hukum asal, kerana tiada dalil yg menunjukkannya najis."





Kita dapati beliau tidak membezakan di antara :





- cairan yang keluar dari jalan buang air kecil (wadi) 


dengan 


- keputihan yang keluar melalui pintu rahim.





Soalan tentang keputihan (rutubah al-farj) ini juga pernah ditanya oleh doktor kerana pada beliau, sukar untuk menentukan yang mana keluar dari salah satu dari dua di atas.





5. Maka, kesimpulannya secara ringkas :





- Jika kita ingin mengambil pendapat yang paling berhati-hati, kita perlu berwudu' dan membasuhnya setiap kali ingin solat.





- Jika kita ambil pendapat kedua, kita perlu berwudu', tetapi tidak perlu membasuhnya.





- Jika kita ambil pendapat yang ketiga, khususnya pada masa sukar, misalnya seams tawaf, dalam perjalanan dan sebagainya, maka tidak perlu berwudu, juga tidak perlu membasuhnya setiap kali ingin solat.





Walau bagaimanapun, sebaik-baiknya ketika kita tiada halangan dan berkemudahan, kita membasuhnya setiap kali ingin solat.





Menjawab pertanyaan di atas, keluarnya keputihan langsung tidak menghalang seseorang wanita untuk membaca ataupun menghafaz al-Quran. 





والله أعلم





10.58 mlm


19/12/2014


Group Usrah

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Powerade Coupons