Soalan :
Saya mendapat maklumat bahawa ada larangan yang mengatakan bahawa daging korban yang telah disimpan lebih dari 3 hari tidak boleh dimakan lagi (haram dimakan) tetapi mesti dibahagikan. Benarkah?
Jawapan :
Memang terdapat hadith yang sahih di mana Nabi Muhammad saw melarang menyimpan daging korban lebih daripada 3 hari. Namun hukum itu sudah mansukh, kerana wujud hadith sahih lain yang menyatakan Nabi Muhammad saw membenarkan daging korban disimpan lebih daripada 3 hari. Inilah pandangan jumhur ulama'.
Kata Ibn Qudamah dalam kitab al-Mughni : Ali (dan Ibn Umar) ra hanya sempat mendengar hadith yang melarang, tetapi tidak sampai kepada mereka hadith yang membenarkan selepas daripada itu.
Perkara yang sama telah disebut dalam kitab Aun al-Ma'bud, kitab syarah Sunan Abi Daud.
Kata Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu' : Boleh meyimpan daging korban. Pernah
dilarang menyimpan lebih daripada 3 hari, namun kemudiannya Nabi Muhammad saw membenarkannya, dan ia disebut dalam hadith-hadith sahih yang masyhur...
Menjawab pertanyaan di atas, tidak haram makan daging korban yang disimpan lebih daripada 3 hari.
والله أعلم
Bacaan lanjut :
1. http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=55&ID=4827
2. http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=58920
فيجوز ادخار لحم الأضحية من غير تحديد زمن معين، قال الإمام النووي في المجموع: يجوز أن يدخر من لحم الأضحية، وكان ادخارها فوق ثلاثة أيام منهيا عنه ثم أذن رسول الله صلى الله عليه وسلم فيه، وذلك ثابت في الأحاديث الصحيحة المشهورة....إلى أن قال: والصواب المعروف أنه لايحرم الادخار اليوم بحال، وإذا أراد الادخار فالمستحب أن يكون من نصيب الأكل لا من نصيب الصدقة والهدية. انتهى.
3. http://www.saaid.net/Doat/ageel/18.htm
المسألة الرابعة والسبعون: الادخار من لحم الأضحية:
ثبت في الأحاديث الصحيحة، أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن ادخار لحوم الأضاحي، في إحدى السنوات، ثم أذن في الادخار بعد ذلك، أي أن النهي عن الادخار منسوخ، وبهذا قال جماهير أهل العلم..
4. http://www.al-eman.com/الكتب/المغني%20**/فصل:%20ادخار%20لحوم%20الأضاحي%20فوق%20ثلاث/i299&d211472&c&p1
ويجوز ادخار لحوم الأضاحي فوق ثلاث, في قول عامة أهل العلم ولم يجزه على ولا ابن عمر رضي الله عنه لأن النبي -صلى الله عليه وسلم- نهى عن ادخار لحوم الأضاحي فوق ثلاث ولنا أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: (كنت نهيتكم عن ادخار لحوم الأضاحي فوق ثلاث فامسكوا ما بدا لكم) رواه مسلم وروت عائشة رضي الله عنها أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: (إنما نهيتكم للدافة التي دفت, فكلوا وتزودوا وتصدقوا, وادخروا) وقال أحمد: فيه أسانيد صحاح فأما على وابن عمر فلم يبلغهما ترخيص رسول الله -صلى الله عليه وسلم- وقد كانوا سمعوا النهي فرووا على ما سمعوا.
5. http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=44487
6. Enam اقوال tentang hadith larangan menyimpan daging korban, boleh dibaca dalam kitab Fath al-Mun'im Syarh Sahih Muslim :
http://hadithportal.com/index.php?show=hadith&h_id=3759&uid=52000&sharh=10000&book=31
0 comments:
Post a Comment